onsdag 18. april 2012

Vi har kommet til dag 306, og det har i løpet av helgen skjedd mye. Jeg har jo vært bortreist, og fikk på veg hjem beskjed om at Niña nå hadde sluppet bekkenbånd og satt jur, samt sunket enda mer i magen. Det er tydelig at hun forbereder seg nå, og det går fort når hun først gjør noe. Jeg sjekket jo jurene senest torsdag, og da var de ikke blitt noe større, men jeg kjente de var fastere øverst. Ikke heller var hun noe betydelig slappere over krysset.

I går, derimot, når jeg var oppe i stallen igjen, var hun blitt veldig dvask og deigete på høyre side, og mykere på den venstre. Magen henger dypt, og jurene har blitt store og gode, men enda ikke fylt seg noe særlig. Det virker som om hun ikke har tenkt å gå helt til den 12., og i følge når hun slapp bekkenbånd i fjor, står vi igjen med to uker - men det skulle ikke forundre meg om den kommer før, slik som hun endrer seg nå!


"Føllingskassa" begynner å bli klar med en del utstyr; sterile handsker, kompresser, engangskus og klorhexidin til behandling av navel, termometer, svamper, kolostrum på boks.. Jeg skal få tak i ei god saks også, som kan være greit å ha i. Refraktometer, som var planlagt å skaffe, har vist seg å være vanskelig å få tak i, så med veterinær på direktenummer for blodplasmatest etter et døgn, og boksene med frysetørket råmelk, satser vi på at vi klarer oss uten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar