søndag 29. april 2012

Våren har kommet tilbake til oss, og etter et par dager med gråvær, regn og surt, har vi nå hatt to knalldager på rad. Blå, skyfri himmel, mild vinn og soltemperatur på et par-og-tjue grader. Siden været nå er her, passet jeg på å få tatt en god vask av Niña i går, for hun var rett og slett grisemøkket etter vinteren og en stund i veldig bløt og klinete inngjerding. Hun er glad i å rulle seg, dyret, og det vises når jeg børster henne. Uansett hvor rein hun så ut før jeg begynte, ble hun aldeles gråbrun etter børsting. Mye vits..

Så jeg startet med godt mot, Niña derimot, noe skeptisk når jeg skrudde på vannet. Likevel oppførte hun seg over all forventing, og sto rolig og pent hele tiden, med unnak av en liten tur hun tok seg selv når hun trodde jeg skulle vaske hodet hennes også, men det var mest bare å rusle etter, få tak i hesten, og fortsette. Hun er grei slik :) Også ble hun jo så fin når hun var ferdig ;)

Hun fikk gresse mens hun tørket, og var relativt blid og fornøyd frøken når jeg slapp henne ut igjen. Det gjør godt med en liten makeover!

I dag, døgn 317 for Niña, har vi mest bare kost oss. Fortsatt finvær, så etter børsting og stell, tok jeg med meg en bok opp i inngjerdinga hennes, så jeg kunne sitte og slappe av litt i sola selv, mens hun sto to meter unna og spiste høyet sitt. Litt sosialtid og bare være der, uten at det må gjøres noe, er veldig greit, og det blir nok en liten rutine dette. Prøve å sole seg litt, lese boka mi, og passe hesten. Det er multitasking, det ;) Og forferdelig avslappende, når alt man hører er fuglekvitter, brusing fra bekken og høygumling.

Ellers er det litt økning på juret igjen hver dag nå, sammen med en enorm mage, og hun har løsnet opp både her og der i bakparten. Ti dager igjen til termin, om man ser på antall dager hun gikk i fjor, men jeg blir ikke overrasket om den kommer tidligere. Jeg trodde jo egentlig hun var veldig nærme for litt siden, men tok feil der.. Den kommer når den er ferdig, jeg kunne bare gjerne sett at det var snart :)


Tidligere en dag, når jeg brått fikk veldig god hjelp i stallen. Min egen Rasmus, og en annen oppstallørs datter. De vekslet litt med å leke rundt, og hjelpe meg med det som skulle ordnes :)

Kråkemor synes det er veldig stas at det begynner å komme grønt gress på bakken. Det er kos for tung mamma-mage.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar