lørdag 17. juli 2010

Mer genetikk ;)

Har nå fått svar på hårprøvene jeg sendte inn, og sammen med Niñas DNA-profil, fikk jeg også svar på agouti & red factor prøven. Den viste at hun er aa Ee, dvs non-agouti(=svart) og i tillegg rødbærer. Det betyr at vi har alle fargemulighene på føllet, med unntak av flekker, skimmel og dobbel-dilusjon.

  • RED FACTOR
    E/e - Both black and red factors detected. Either E or e transmitted to offspring. Basic color is black, bay or brown in the absence
    of other modifying genes.
  • AGOUTI
    a/a - Only recessive allele detected. Black pigment distributed uniformly. Basic color is black in the absence of other modifying
    genes.

Utenom dette vet jeg (dominante gen, ergo synlige og må arves fra minst én forelder) at hun er

  • g/g - No copies of the gray gene. Horse will not turn gray.
  • c/c - No evidence for the Cream dilution altered sequence detected. Basic color is
    sorrel or chestnut, bay or black in the absence of other modifying genes.

Og i tillegg har hun mest trolig sabinogen og rabicanogen via Ceylon, som er morfars morfar (det blir vel tipp-oldefar). Ceylon har flere eksempler på avkom med mye og annerledes hvitt. Niña selv er stikkelhåret og har skink-tail, som er tegn på rabicano, i tillegg til små, hvite flekker under magen og på innsiden av baklår, samt hvit flekk på underleppa, som tyder på sabino. Derfor er det litt spennende å se hvordan dette arver,  med tanke på at Ravell er uten hvitt. 

Nevnte jeg at jeg synes fargegenetikk er spennende? :D Konklusjon så langt er i alle fall at Niña er aa Ee cc gg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar