mandag 12. juli 2010

For et par uker siden sendte jeg hårprøver til dna-testing, rett og slett for å få vite hvilken genotyp Niña bærer, og hva hun kan gi videre. Fikk mail i dag om at prøvene er mottatt og registrert, og svaret skulle komme ila en uke (arbeidsdager).

Grunnen til at jeg har valgt å virkelig gjøre dette, og ikke bare tenke tanken, er også for å få det svart på hvitt hvilken farge hun har, så har også valgt å gjøre en agoutitest på hårstråene. Jeg mener selv at hesten min er svart, dog solbleket, siden hun er svart på hudområdene (ved mule, øyne, flanker etc), der en mørkebrun hest vil være tydelig brunere. Siden Niña blir veldig solbleket på  sommeren, er det mange som vil si hun er mørkebrun.

Fargegenetikksynes jeg er veldig spennende, og har satt meg greit inn i dette. Genetisk sett kan Niña være både brun og sort, siden faren er brun og moren (mener jeg) er svart. Moren er registrert som mørkebrun, men har mye samme farge som Niña. Derimot vet jeg at moren må være rødbærer, siden hennes far er fuks, og det er derfor også 25% sjanse for at Niña bærer rødt.

Jeg mener derfor at Niña  skal være S(x) aa cc der S=svart, s=rødt, A=agouti, a=non-agouti, C=creame, c=non-creame

For å gjøre det enda mer avelsrelatert, har jeg sett at Ravell selv har gitt både røde og svarte avkom, både med og uten agouti og med og uten dilusjon/creame. Han må derfor være Aa Ss Cc :)

Konklusjonen er derfor at dersom Niña er rødbærer, vil vi kunne få føll av fargen svart, fuks, brun, smoky black, bork og palomino. Dersom Niña ikke er rødbærer, begrenser det seg til svart, brun, smoky black og bork. Niña er i tillegg sabino rabicano, så det kan jo også bli litt morsomt hvitt om vi har enda litt ekstra flaks.

Oppdaterer når resultatene kommer :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar